
 
 
 
 
  
 

 



 2 

 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION ................................................................ 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 8 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS .... 11 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ............................ 12 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 12 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................14 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS ........................................................ 17 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ...................................................... 17 
 
 
VII CONCLUSION ...................................................................................19 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Report, there were several cases pointing to possible violations 

of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. Prior to the Assembly of the Football Club Vojvodina on September 1 in Novi Sad, the 

club’s President Ratko Butorovic threatened Miroslav Gajinov, the Editor-in-Chief of the 

website “Napred Vosa”, saying that he will “smack him in the face”. According to the press 

releases of the Journalists’ Association of Serbia (UNS) and the Sport Journalists’ Association 

of Serbia (USNS) respectively, Butorovic continued to insult Gajinov during the session the 

latter was reporting from as a journalist. USNS’s statement also said that Butorovic had 

threatened Gajinov twice before because he was unhappy with the comments of Gajinov’s 

website users. He also prohibited Gajinov from attending the match Vojvodina played in Novi 

Sad against Novi Pazar and hence the journalist was unable to report about it. In September, 

after these press releases, Gajinov was again expelled from Vojvodina’s stadium, after he was 

told that he didn’t have the proper press card issued by the club, although other reporters 

were allowed to watch the match holding only the USNS’ press card, the same Gajinov had. 

After talking to the person that escorted him from the stadium, Gajinov learned he was 

banned from the game as a common supporter also, with an ordinary ticket. On a press 

conference, FK Vojvodina’s officials explained the incident by invoking the text published on 

Gajinov’s website, which allegedly claimed that one of the stands on the stadium was unsafe 

for the supporters of the guest team. FC Vojvodina said Gajinov had compromised the safety 

on the stadium with such texts. Gajinov denied that such a text existed at all on his website. 

 

Gajinov was not the only sports reporter that was threatened in September. According to the 

daily Danas, the Vice-President of the Novi Pazar football club Tarik Imamovic threatened 

the correspondent of Sportski Zurnal Esad Kucevic he would have his life and had forbidden 

him from reporting from matches of the said club. Imamovic was reportedly unhappy with 

Kucevic’s texts about the situation in FC Novi Pazar. 

 

According to the provisions of the Public Information Law we have quoted here multiple 

times, public information shall be free and no one shall directly or indirectly restrict it in any 

manner conducive to restricting the free flow of ideas, information or opinion or to put 

pressure on public media and its staff so as to obstruct their work. Physical threats and 

threats to one’s life, like in the case of Esad Kucevic and actions that injure human dignity, 



 4 

may represent and do represent elements of a number of criminal offences under the 

Criminal Code. Journalists’ associations have protested in both cases by issuing press 

releases. The media have failed, however, to report the complete absence of any kind of 

reaction by the authorities in Novi Pazar and in Novi Sad. Furthermore, what is specific in 

Gajinov’s case is that, according to the information available to the authors of this Report, 

there is pressure to make his status as a journalist conditional on the formal registration of 

his web portal with the Business Registers Agency. Moreover, sports facilities, including the 

stadium where FC Vojvodina plays its matches, are public infrastructure within the meaning 

of Article 17 of the Anti-Discrimination Law and hence the prohibition to Miroslav Gajinov to 

access such a facility and attend a football match, even as a common supporter with the 

proper ticket, amounts not only to a violation of freedom of expression, but also represents a 

clear case of discrimination publishable under anti-discrimination regulations. 

 

1.2. The Chief Mufti of the Islamic Community in Serbia Muamer Zukorlic has announced 

he would press charges against all the media in Serbia that have published the press release 

of the organization “Otpor Sandzaka” (Resistance of Sandzak), which accused Zukorlic of 

absolutism, crackdowns on those who think differently, manipulation and abuse of faith and 

hate speech. Zukorlic believes that “Otpor Sandzaka” as an organization does not exist and 

that it is a clear case of a personal attack against him by the government and particularly the 

Minister of Labor and Social Policy Rasim Ljajic. In the press release of the Mechihat of the 

Islamic Community said that Mufti Zukorlic will claim the “highest possible damages” and 

prove before a court of law what he said to be the unscrupulous misuse of public information 

means. 

 

We remind that Mufti Muamer Zukorlic has pressed charges against the daily “Blic” for a 

Photoshop published in June 2010, depicting him in the clothes of an Orthodox priest. 

Zukorlic claimed 100 million euros of damages, which he described as a “symbolic 

compensation” considering the vital and symbolic value of his stained reputation, pride and 

dignity for all Muslims. The proceedings are still underway. Zukorlic’s threats that he will 

claim the “highest possible compensation for damages” are most definitively conducive to 

increased self-censorship and amount to a restriction of freedom of public information by 

misuses of right. It is also incontestable that Muamer Zukorlic, as a public figure, is required 

to demonstrate a higher degree of tolerance for criticism by the media, even in the 

aforementioned case, when media are conveying the press release of a until then completely 

unknown and anonymous organization. 

 

1.3. TV Tutin’s reporter Mersid Agovic and cameraman Tufik Sadovic were attacked while 

they were on an assignment, the Editor-in-Chief of the said station Amir Numanovic said on 



 5 

September 27. Agovic and Sadovic were attacked while they were shooting the works on the 

Cultural Centre building in the center of Tutin, in the immediate vicinity of the police station. 

The attackers first insulted and then attacked the reporter and cameraman from a local café. 

Agovic suffered minor injuries and serious consequences were avoided owing to the citizens 

and a policeman who happened to be on the spot. Journalists’ associations condemned the 

attack, pointing to the fact that, after the incident, the police had taken the reporter and the 

cameraman in for questioning first, while the attackers were left to sit peacefully in the café, 

until they simply left the site of the incident. They were apprehended only later that 

afternoon. 

 

The Public Information Law says that it is forbidden to directly or indirectly restrict freedom 

of public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, 

information or opinion or to put pressure on public media and its staff so as to obstruct their 

work. Unfortunately, in earlier cases similar to the incident in Tutin, even where the attackers 

had been taken to court for violent behavior, the penalties were symbolic, below the legal 

maximum and hence were not a deterrent for the perpetrators. We remind that violent 

behavior is defined by the Penal Code as threatening the peace of the citizens or major 

disruptions of public order by serious insults, harassment, violence, provoking a brawl or 

ruthless behavior. Violent behavior committed in a group of people or involving a minor 

bodily injury shall be subject to a prison sentence ranging from six months to five years. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1.  On September 20, a hearing commenced before the Appellate Court in Belgrade in 

relation to the appeal against the first-instance verdict sentencing Ljubinko Todorovic, the 

former policeman from Belgrade, to six months in prison for inflicting severe bodily harm to 

Vladimir Mitric, the correspondent of the daily “Novosti” from Loznica. Mitric was attacked 

while he was entering the apartment building he was living in. In this incident six years ago, 

on September 12, 2005, Mitric suffered a broken left arm and twenty contusions on the head 

and body. The previous first-instance verdict was revoked for procedural reasons and the 

case was returned for retrial. The verdict delivered in the retrial was appealed against by both 

the defendant and the Public Prosecutor. 

 

For the last six years, since he was attacked, Vladimir Mitric has been living and working 

under 24/7 police surveillance. Furthermore, although he was attacked in almost identical 

circumstances to those in the case of the slain journalist Milan Pantic, the correspondent of 

Novosti from Jagodina, the attacker is accused of inflicting severe bodily harm and not for 

attempted murder. The penalty for the latter criminal offense could range between five and 



 6 

fifteen years, while for inflicting severe bodily harm it ranges from six months and six years. 

In cases of attacks against journalists, Serbian courts typically opt for penalties on the limit of 

the legally prescribed minimum or even below. Accordingly, both in the first trial and retrial, 

Ljubinko Todorovic was sentenced to the minimum prison term under the Law. In addition, 

the persons that have ordered the attack against Mitric are yet to be identified. 

 

2.2. Criminal charges were filed against journalist Maja Uzelac for inciting to violence on 

the Twitter social network. The journalist wrote on Twitter that “people who run Apartman (a 

Belgrade night club) ought to be beaten up, long and hard”. Special Prosecutor for High-Tech 

Crime Branko Stamenkovic explained that the plaintiffs have pressed criminal charges 

against Maja Uzelac for the commission of the criminal offense of threatening their security 

and that, on the basis of these charges, the Special Prosecutor’s Office for High-Tech Crime 

has filed a request for collection of the necessary information. “In the scope of that process, 

Maja Uzelac was interviewed”, Stamenkovic said. Uzelac confirmed she was interviewed in 

the police station. However, she denied that interview had anything to do with hate crime 

against the gay population. “I am not accused of hate crime against the gay population and 

this whole case has nothing to do with it. The club I mentioned on my Twitter profile is 

incidentally a place where gay people meet”. 

 

The media have reported that Uzelac’s contentious Twitter post pertained to the controversy 

about the performance of Croatian journalist, TV host and musician Ida Prester in Belgrade’s 

night club Apartment; Prester claimed she was not entirely paid for it. We mention this case 

not so much due to the fact that Maja Uzelac is a journalist, since nothing seems to indicate 

she was using Twitter for that purpose, but rather in the scope of a wider debate waged in 

Serbia about responsibility for content posted on social networks on the Internet. We don’t 

want to go deeper analyzing if there was a genuine serious threat in the aforementioned case 

or not and if the safety of the owner or that of members of the night club’s management was 

compromised, but it is indicative that Maja Uzelac was summoned for an interview with the 

police five months after her message was posted on Twitter. In that entire period, the threat 

wasn’t repeated or acted upon, which means that it perhaps wasn’t so serious in the first 

place. If one would assume the threat was serious, the fact that the police and the prosecutor 

reacted with a five-month delay, is most definitely a concern. In the last few years in Serbia, 

there are several final convicting verdicts providing for prison sentences for threats against 

people’s security made over social networks on the Internet, the most famous of which are 

those against B92’s reporter Brankica Stankovic for her investigative program Insider about 

the leaders of extremist football fan groups and far right organizations. It seems, however, 

that the judiciary has fallen short in its attempts to curb hate speech, another increasing 

Internet phenomenon. In one of our previous reports we have written about the verdict 

against media delivered on hate speech charges, involving reader comments on an Internet 



 7 

edition of a daily newspaper, which were inciting discrimination. The newspaper in question 

was fined. The authors of statements inciting discrimination, hate or violence typically 

remain anonymous and unpunished. 

 

2.3. The Higher Court in Belgrade fined in the first instance the B92 station half a million 

dinars in damages for a girl from the vicinity of Pancevo, for damaged honor and reputation, 

in relation to the teasers for the investigative program “Reakcija”, which said she was 

involved in prostitution and human trafficking. As a teaser, TV B92 aired a shot of a reporter, 

the author of the said program, Radoslavka Despotovic, searching for advertisements on the 

Internet. An advertisement for escort girls, which could have been seen on the screen, 

contained a photograph of the plaintiff. The plaintiff claimed she had never given such 

advertisement or taken a photograph for it and the Court did not take into consideration the 

fact that the controversial advertisement had been posted on a universally accessible 

advertising website in a period of an entire year and that it was seen by thousands of visitors 

before and after the aforementioned teaser was aired on B92. As soon it was warned of 

possibility that the photograph equipping the online advertisement had been misused, B92 

changed the teaser for the show, but the Court still found that the station had, by airing the 

contested teaser, failed to proceed with due journalist care. B92 has lodged an appeal with 

the Appellate Court in Belgrade. 

 

The verdict against B92 raises a whole array of questions that will remain open at least until 

the decision to be reached by the Appellate Court. First, the court of first instance found that, 

by airing the controversial teaser, B92 failed to act with due care. However, the court itself 

failed to define the actions that would fulfill the standard of “due attention” in the concrete 

case. Namely, under the Public Information Law, the special consent of the photographed 

person is not required for releasing on television the photographs that such person has 

intended for public use. Should the Appellate Court uphold the first-instance verdict, it would 

mean that journalists must not be guided by the assumption that the photographs 

accompanying the advertisements and commercials are intended for the public. They would 

rather have to check, in each particular case, if the advertiser was authorized to use the 

photograph or not. If we know that, in Serbian towns nowadays, it is virtually impossible to 

shot any outdoor shot without the camera catching a billboard or a poster with someone’s 

face, such an interpretation becomes quite problematic. Furthermore, the Advertising Law 

excludes the objective responsibility of the media when they release a commercial contained 

a photograph of a person without the consent of the person on the photograph. Namely, the 

media that release such photograph shall be held accountable if the photograph in question 

was not properly declared by the producer, namely if the producer was not aware, and should 

have been reasonably aware, that the release of the photograph could harm someone. If the 

first-instance verdict against B92 is confirmed, it would mean that a media that has aired, 



 8 

just for illustration purposes, already published commercial on other media, is required to 

exert a higher degree of caution than the media that has previously released the said 

commercial as a conveyor of the advertising message and got money for that. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been partly dealt with in the 

segment about freedom of expression. 

 

1.2. According to a report in the daily Pravda, the councilors of the ruling majority in the 

local council of Ljig have passed, on a session in early September, the decision to suspend live 

transmissions of the sessions of the local parliament. The Ljig Council passed that decision at 

the proposal of Miodrag Starcevic Mikela, the President of the municipality and local leader 

of the Socialist Party of Serbia. In his words, the rationale was the impending local elections 

and the possibility to misuse the floor for electoral purposes. The Council of Ljig adopted 

similar decisions prior to elections in the past. 

 

Article 10 of the Public Information Law says that local self-government bodies, including 

local councils and the councilors thereof, must make available to the citizens information 

about their work and under equal conditions for all reporters and all public media. The 

rationale behind this provision is not only to protect journalists and media from 

discrimination by guaranteeing access to information under equal conditions, but first and 

foremost to ensure transparency in the work of institutions. As much as it was perhaps 

passed in good faith, the decision of the Ljig local council – since it is a fact that live 

transmissions of council sessions in Serbia are often being misused for political propaganda 

purposes, especially if the publicity of the local council’s work is not ensured in another way – 

that decision would be in direct contravention of the provisions of the Public Information 

Law. The decision points to yet another characteristic of the relationship between the 

government and the media in Serbia. Namely, the politicians typically don’t trust the media 

when the latter are to decide about which specific session should be transmitted for the sake 

of the public interest. Hence, instead of allowing the media to decide on their own, taking 

into account the interest of the public and the preferences of their viewers, the media are put 

before a fait accompli. The consequence of that is, when it comes to the openness of the 

institutions towards the public, the decisive say lies with individual interest of politicians 

present in these institutions, rather than with the citizens. 



 9 

2. Broadcasting Law, Electronic Communications Law 

 

The Director of the Republic Electronic Communications Agency (RATEL) Milan Jankovic 

said that the number of radio stations operating without license was on the rise in the last 

couple of months. He went on to detail that in Serbia, in September 2011, 56 radio and 

television stations were operating as pirate stations. According to Jankovic, shutting down 

the illegal broadcasters falls within the competence of the inspectorate of the Ministry of 

Culture, Media and Information Society, which was expected, after numerous 

announcements, to start operating on September 19, since RATEL, while having control 

mechanisms, does not have an inspectorate that could shut down the aforementioned 

stations. Jankovic reminded that RATEL had two measuring centers and that the controllers 

in the Ministry and in the RBA may only submit measurements minutes, namely information 

about illegal operation of a broadcaster. The Ministry confirmed that an inspector had been 

appointed and that he/she would start working in September, provided that no appeals were 

lodged over his/her appointment. The Spokesperson for the RBA said in an interview for the 

daily Blic that the administrative procedure to prohibit the operation of a broadcaster, which 

procedure was at the disposal of the RBA, might not be completely effective in all situations. 

“In a number of cases, it is necessary to physically prevent the station operating without a 

license to air its program by removing or shutting down his equipment and the RBA is not 

authorized for that”, Bogdanovic said. 

 

Under the Broadcasting Law, nobody is allowed to broadcast radio or television program 

without a prior license obtained from the RBA. The exceptions are the two public 

broadcasting institutions – RTS and RTV – which are broadcasting program directly under 

the Law. The Electronic Communications Law stipulates that, when determining the 

conditions and the use of radio frequencies for the distribution and broadcasting of media 

content, RATEL shall cooperate with the RBA by issuing licenses for the usage of radio 

frequencies solely at the RBA’s request. However, despite of these provisions, under the 

findings of RATEL, a total of 56 radio and television stations in Serbia are broadcasting 

without having obtained RBA’s broadcasting license and the license for using radio 

frequencies issued by RATEL. The decisions issued in such a situation by RATEL and the 

RBA, providing for a ban on broadcasting activities, have proven to be ineffective, since they 

were not accompanied by punitive measures, which would consist of broadcasting equipment 

seizure. Inspection measures, which, among other things, include the possibility for seizure of 

equipment under the Electronic Communications Law, have been vested in the Electronic 

Communications Inspector with the Ministry of Culture, Media and Information Society. The 

delay of the Ministry in appointing the said inspector has not been helpful in enabling an 

effective fight against radio piracy and left commercial broadcasters, which regularly pay the 

prescribed fees, at the mercy of the unfair competition of radio pirates. To make things 



 10 

worse, according to RATEL’s press release from September 9, radio piracy is endangering a 

whole array of agencies using radio communications, including those in charge of civil 

aviation safety. In the mean time, the Prosecutor has filed criminal charges against radio 

pirates in a number of cases, typically for the criminal offense of unauthorized performance 

of activity, under Article 353 of the Criminal Code. The said article provides for a fee or a 

prison sentence ranging from 1 to 2 years for a person engaging, without a license, in an 

activity requiring the issuance of such license by a competent authority. There is no 

information as to whether a final verdict has been reached in any of the said criminal 

procedures. In such a situation, unfortunately, the increasing number of illegal broadcasters 

doesn’t come as a surprise. 

 

3. Law on National Councils of National Minorities 

 

3.1. The Director of RTV Pannon, the regional station in Hungarian language seated in 

Subotica, Rudolf Mihok, has been dismissed from office. The decision on his dismissal was 

passed by the Assembly of the Panonija Foundation, on a session held on September 17, at 

the proposal of the Executive Board. The Vice-President of the Hungarian National Council 

(MNT) and member of the the Assembly of the Panonija Foundation, Ferencz Zoldos, told the 

daily Magyar So that one of the reasons for Mihok’s dismissal is the interruption of the live 

broadcast from Palic on August 20, from the central festivity on the occasion of the 

Hungarian national holiday dedicated to the founder of the Hungarian state and first 

Hungarian king Istvan. In the meantime, under the Law on National Councils of National 

Minorities, last year MNT became the co-founder of RTV Pannon and accordingly has its 

representatives in the managing bodies of that station. RTV Pannon holds a regional radio 

and local television broadcasting license in Subotica. 

 

This is the second time that an editor in Hungarian media is sacked in the span of only 

several months. Early last summer, the Editor-in-Chief of Magyar So Czaba Pressburger was 

sacked. The MNT objected Pressburger was not giving regular coverage to the strongest 

Hungarian political party – the Union of Hungarians of Vojvodina – as of not sending 

reporters to report about the activities of the Speaker of the Vojvodina Assembly Sandor 

Egeresi. The MNT did not comment the dismissal of the director of RTV Pannon. However, it 

is interesting to remind that Pannon has received broadcasting licenses as a commercial 

braodcaster, although its founder was the non-profit Foundation Panonija. In the course of 

2010, in line with the provisions of the Law on National Councils of National Minorities, the 

MNT became the co-founder of RTV Pannon. The said Law says that a National Council shall 

represent the respective ethnic minority in the areas of education, culture, information on the 

language of the ethnic minority and official use of language and alphabet. The Council 



 11 

participates in the decision-making process and or decides about issues from the 

aforementioned areas and establishes institutions, companies and other organizations from 

these areas. The national councils are primarily funded from the budget, although the 

councils may be financed from donations and other proceeds. In the media field, the Law 

stipulates that a national council may, independently or together with another legal person, 

establish institutions and companies  to engage in news/publishing and radio-television 

activities, printing and reproduction of recorded media and perform the rights and 

obligations of the founder. Furthermore, the republic, autonomous province or local self-

government unit, as the founder of companies and institutions in the area of public 

information, which companies and institutions entirely or predominantly provide 

information on the language of the respective ethnic minority may, in agreement with the 

national council, entirely or partially, assign the founding rights to the national council. On 

the first of these grounds, the MNT in Serbia has become the co-founder of RTV Pannon. On 

the second, it became the founder of the daily Magyar So. The dismissals of the Director of 

RTV Pannon and the Editor-in-Chief of Magyar So a couple of months earlier, have 

demonstrated that the concept from the Law on National Councils of National Minorities, 

which have enabled the councils to control minority media, have completely neglected the 

mechanisms for the protection of the management and the staff of these media, particularly 

in view that the said media are funded predominantly from the budget. At the same time,  

situations are happening where the founding rights are misused for the benefit of the political 

parties that have the majority in the respective national council. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Parliament of the Republic of Serbia didn’t adopt 

any specific regulations pertaining to the media. Nonetheless, it has adopted the new Civil 

Procedure Law and the Criminal Procedure Code, which will start to be enforced in 2012 and 

2013, respectively. These laws will be the grounds for the legal proceedings concerning the 

protection of the right to freedom of expression. The Law on the Amendments to the Law on 

Copyright and Related Rights, which also has implications for the media sector, is still 

pending for the adoption. 

 

 

 

 

 



 12 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

 

1.1. The Serbian Progressive Party (SNS) requested the Republic Broadcasting Agency 

(RBA) the suspension of member of the RBA Council Gordana Susa for allegedly making 

improper comments about that polical party. In a TV show on September 12, Susa belittled 

and smeared the SNS and according to a press release issued by that political party, this has 

brought into question the credibility of all members of the Council. The press release went on 

saying the SNS was ready to initiate the dismissal of all members of the Council. 

 

The Broadcasting Law stipulates that it is prohibited to influence in any manner whatsoever 

the work of the Council and that the member thereof shall ignore all instructions related to 

their work but the decisions of the competent court passed in scope of the judicial control of 

the Council’s work. The Law also says that a member of the Council may be dismissed only 

for reasons and in proceedings provided for by the Broadcasting Law. The Law expressly 

stipulates that the reason for dismissal of a member of the Council may not be a political or 

other conviction of a Council member. We hereby remind that the SNS has already voiced its 

discontent with members of independent regulatory bodies or managers of the public service 

broadcaster. The SNS leader Tomislav Nikolic, in an interview published in the daily Press on 

July 24, announced that, if his party came to power after the next parliamentary elections, he 

would sack “that same evening” Aleksandar Tijanic, the General Manager of RTS. The 

statements and press releases issued lately by that political party seem to point to a worrying 

misunderstanding of independent regulation of radio and television in Serbia, as well as of 

the independence of the instituions of the public broadcasting service. SNS’ stance shows that 

they aspire to take up positions both in the independent regulatory body and in the leading 

positions in RTS. 

 

2. REPUBLIC ELECTRONIC COMMUNICATIONS AGENCY (RATEL) 

 

2.1. On September 14, the Chairman of RATEL Managing Board, Professor Jovan 

Radunovic, PhD and the Director of RATEL, Milan Jankovic, PhD, presented before the 

Traffic and Communications Committee of the Parliament, the report about the work of 



 13 

RATEL for the year 2010. The members of the Committee reviewed the Annual Report and 

laid down the Proposal of Conclusions they subsequently sent to Parliament for review and 

approval. By the time this Report was closed, the Parliament failed to approve the proposed 

Conclusion. The report says that in the course of last year RATEL passed 151 decisions 

prohibiting the activities of radio stations using frequencies without authorization; 76 

misdemeanor proceedings were initiated and 98 conclusions were passed on allowing a 

forcible enforcement of decisions. 

 

We have detailed the problems faced by RATEL in relation to radio piracy and unauthorized 

use of frequencies in the part of this Report concerning the implementation of the 

Broadcasting Law and the Law on Electronic Communications. The latter provides that 

RATEL’s managing board shall submit to the Parliament an annual report about the work of 

the Agency, which report shall contain information about the situation on the electronic 

communications market in Serbia, about the accomplishment of the goals and tasks set out in 

the annual plan of the Agency and particularly about the degree of implementation of the 

electronic communications development strategy, the financial plan, financial reports and 

auditing reports, as well as other information relevant for the enforcement of the Law on 

Electronic Communications. The annual plan for the previous financial year shall be 

submitted no later than by the end of the last quarter of the current year. In addition to 

submitting the reports to the Parliament, the Agency shall post them on its webpage. These 

reports, dated July 24, have indeed been posted on the Agency’s website. Among other 

things, the report shows  that RATEL had a surplus of almost a billion and 250 million dinars 

in 2010. However, one is unable to see in the report information about the situation on the 

electronic communications market in Serbia for the year 2010. The report namely refers to 

the previously released data for 2009, while merely mentioning, in relation to 2010, that the 

analysis has started. Although it is the first annual report submitted under the Law on 

Electronic Communications from 2010 and RATEL perhaps needs more time in order to 

fulfill the requirements of a relatively new Law, one must observe that the report has 

nonetheless failed to meet the expectations. 

 

3. PRESS COUNCIL  

 

The Press Council’s Complaints Commission– the first independent auto-regulatory body for 

print media in Serbia – started receiving complaints on September 15. We remind that the 

Press Council, as an independent auto-regulatory body consisting of publishers, newspaper 

owners and professional journalists, was founded back in 2009, in order to monitor 

compliance with the Journalist Code of Serbia in print media and decide about the 

complaints of persons and institutions related to the content of print media. The Council is 



 14 

competent for deciding about complaints against daily and weekly newspapers, the 

circulation of which accounts for 85% of the overall distribution of all the press in Serbia. 

That includes the dailies such as Alo, Blic, Vecernje Novosti, Dnevnik, Danas, Politika, Press, 

24 sata, Sportski zurnal and Sport and weeklies such as Vreme, NiN and many others. The 

members of the Complaints Commission are the representatives of the Media Association 

Filip Svarm, Nebojsa Spaic and Aleksandar Djivuljskij, the representative of Lokal pres 

Stojan Markovic, Tamara Skrozza and Slavisa Lekic from NUNS, Ljiljana Smajlovic and Petar 

Jeremic from UNS and representatives of the public Zoran Ivosevic, Bozo Prelevic and 

Miljenko Dereta. It was also announced that the first session of the Complaints Commission 

of the Press Council was held on September 29 and that it reviewed the complaints that had 

arrived since the Council officially started receiving them. The Commission reviewed two 

complaints filed by citizens in relation to the content of daily newspapers, of which one 

complaint was rejected after the Commission declared itself incompetent to suggest to 

newspapers not to publish a text they had announced, which was requested in the complaint. 

In the second case, the Commission decided to wait for the response of the daily the text of 

which was the subject of the complaint for disclosure of the identity of a domestic violence 

victim. The newspaper must respond within seven days and the members of the Commission 

will then rule whether the publication of the contested content represented a breach of the 

Journalist Code of Conduct. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

4.  MINISTRY OF CULTURE, MEDIA AND INFORMATION SOCIETY 

 

On September 28, the Government of the Republic of Serbia adopted, on a conference call 

session, the Strategy for Development of Public Information System in the Republic of Serbia 

by 2016. This was confirmed by Dragan Milicevic-Milutinovic, Assistant Minister of Culture, 

Media and Information Society in charge of the media. Milicevic-Milutinovic said that the 

Government has accepted those recommendations of the European Commission it deemed 

important to be included in the Strategy. “The recommendations did not concern 

fundamental concepts; they rather represented some fine tuning. The most important 

segment of the Strategy is that the state is withdrawing from all media within two years,” 

Milicevic-Milutinovic told Vecernje Novosti. The EC’s objection concerning the establishment 

of six regional public service broadcasters was not accepted. The Assistant Minister said that 

these services would be set up, because the state must not allow the disappearance of media 

informing the citizens about regional matters. 

The adoption of the Media Strategy has put an end to a painstaking process initiated by the 

requests of media and journalists’ associations after the adoption of the Amendments to the 



 15 

Public Information Law in the summer of 2009. The associations aren’t, however, completely 

satisfied with the text of the Strategy and the most vocal criticism concerned the part thereof 

regarding the setting up of regional public service broadcasting. On the eve of the Strategy’s 

adoption, the EC pointed to the segments it believed to be particularly problematic. First, the 

EC fears that the said public service broadcasting will not be financially sustainable and has 

said that there were alternative ways to cope with the demand for regional programs of public 

interest, echoing the stance of journalists’ associations. Furthermore, the EC says that state 

media either be editorially and financially independent or be privatized, pointing out to the 

need to have a much more detailed explanation as to how this need will be realized than it is 

the case in the Strategy, including organizational aspects and more precise rules on state aid, 

in order to exclude unwarranted influence o media content. The EC has also stressed it is 

necessary to foresee clear rules for state advertising, all the more so since the sources for the 

funding of media in Serbia are concentrated in the hands of a small number of players. 

Moreover, competition protection rules ought to be enforced in order to prevent that the said 

concentration of marketing budgets and the distribution thereof results in abuse of dominant 

position and influence on the professional and financial integrity of the media. The 

Commission has highlighted as a special concern the possibility for the media of National 

Minorities’ National Councils to be funded from the budget, in view of the political nature of 

these councils and potential influence on the editorial policy of the said media. The 

Commission has also warned that two aspects concerning digitalization haven’t even been 

mentioned. First, who will finance digitalization and second, the state failed to commit that it 

would implement the digitalization process in consultation with all stakeholders and the 

public. The text of the Strategy has been published in the Official Gazette of the Republic of 

Serbia no. 75/2011 from October 7, 2011. 

 

5.  THE ANTI-CORRUPTION COUNCIL 

 

In late September, the Anti-Corruption Council presented its report on the pressures on and 

control over the Serbian media. The Council concluded that the information it had gathered 

showed Serbian media to be under strong pressure and that they were subject to total control. 

“Not a single media outlet is providing complete and objective information to the citizens. 

Under strong political pressure, the media are ignoring events or report about these events 

selectively and partially,” the report says. The document cites three main problems faced by 

the media in Serbia: lack of transparency with respect to ownership, economic influence of 

state institutions on the work of media, as well as the issue of RTS, which is serving the 

interests of political parties and ruling elites, instead of being the citizens (public) service. 

The said problems have resulted in the media ignoring problems Serbia faces, including 

corruption. According to the Council’s findings, the real owners of 18 out of 30 most 

important media in Serbia are unknown to the Serbian public, due to the presence of off-



 16 

shore companies in the ownership structures. Furthermore, the Council has found, almost a 

quarter of the money on the advertising market comes from state institutions and public 

companies, which means that the state, by pumping money into the media, influences their 

reporting and editorial policy in order to promote certain figures and political parties. In the 

Council’s opinion, this has, in turn, led to an absence of analytical and investigative content 

in the media, which would deal with the activities of state institutions and public companies 

that are major advertisers. The report also cites other models, apart from advertising, by 

which the media make profit at the expense of the budget, such as commissioning media for 

research services, subscription to news agency services or contracts on the services of 

reporting about the activities of certain state agencies. The report criticizes RTS over opaque 

contracting procedures and unequal conditions for the same transactions with independent 

production companies. The Council has also analyzed the work of the RBA and concluded it 

was under “very strong pressure” and constant influence of political parties. 

 

The Anti-Corruption Council’s report has stirred many controversies: the Council’s President 

Verica Barac pointed out that the fact that the report was ignored or received only limited 

coverage by the majority of media had practically confirmed the veracity of its findings. The 

report could undoubtedly be the foundation for analyzing the obstacles on the path to media 

freedom and the creation of a democratic public opinion in Serbia. However, the report is, at 

the same time, seriously flawed: ignoring the report or conveying only scarce excerpts 

prevents a public debate to take place both about the good side of this report and about its 

shortcomings. The good news is that report has pointed out and, in certain parts, 

documented the mechanisms of pressure against media and that it recognized a series of 

serious problems. However, it does not indicate the standards that the Council advocates in 

relation to the transparency of media ownership. Furthermore, the issue of competition 

protection and maintenance of media pluralism is reduced to the problem of illicit media 

concentration, absolutely ignoring both restrictive agreements and the abuse of dominant 

position. Hence, the report recommends that the Competition Protection Commission should 

oversee instances of media ownership concentration, but fails to recommend sector analysis 

of the advertising market or media content distribution markets, although such analyses 

would be more appropriate for the problems identified in the report. Moreover, state 

financing of media isn’t analyzed from the aspect of state aid control regulations. Finally, 

perhaps the best thing is that the release of the report coincides with the adoption of the 

Media Strategy. This fact enables us, in view of the problems identified in the report, to both 

evaluate the solutions proposed by the Strategy and the implementation of these solutions. 

 

 



 17 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

On September 27-28, Agency for Electronic Media and the Electronic Communications and 

Postal Activity Agency of Montenegro organized the first technical meeting and the meeting 

of the Executive Board of the SEE Digi.TV Project in Budva. The aim of the project, realized 

under the auspices of the SEE Transnational Cooperation Program 2007 – 2013 and funded 

with the support of EU structural funds ERDF, IPA and ENPI, is the harmonization of the 

legal, economic and technical aspect of digitalization, as well as of the framework that ought 

to ensure quality information for the consumers and the protection of their interests in this 

process. The project involves Slovenia, Italy, Austria, Hungary, Croatia, Bosnia-Herzegovina, 

Serbia, Montenegro and Albania. The RBA is involved as Serbia’s representative. In the 

course of the meeting in Budva, the representatives of regulatory bodies and their 

partnership organizations focused on key project segments, in the scope of which they will 

analyze the current situation and formulate recommendations for improving the legal, 

technical and economic framework relevant for a successful TV digitalization process. The 

topics of the meetings were also concerns and concepts that should enable timely and quality 

information and the familiarization of viewers and consumers with all the relevant aspects of 

this process. The participants will prepare, for the next meeting scheduled for November, the 

first versions of documents that will serve as a basis for further work and organization of 

professional and public debates both on the national and regional level. 

 

The goal of the project is to establish a platform for the digital switchover in the region and to 

speed up the transition process and contribute to the development of more efficient 

technologies; improve the harmonization of the legal and technical framework with that of 

the EU in order to avoid the fragmentation of the market; develop a regional proposal for the 

optimum usage of the released spectrum for broadband services; and improve the 

management of the digital dividend. A major concern is, however, the fact that, as opposed to 

some other countries in the region, which are represented in the project both by media 

regulatory bodies and electronic communications regulatory bodies (Croatia, Montenegro) or 

by a single regulator for both fields (Bosnia-Herzegovina, Italy), Serbia was represented by 

the RBA only. Logically, this raises the question of competences and capacities relative to the 

projected goals and in particularly those goals that in Serbia are in the competence of RATEL. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

The absence of a clear strategy of the state with respect to the privatization of media has 

shown all its adverse consequences in the case of Radio Sombor. Although the privatization 



 18 

thereof was revoked more than three years ago, after which the station was placed under the 

control of the state via a representative appointed by the Privatization Agency after the 

dismissal of the previous representative, it seems that nobody wants to discharge that 

function. Viorika Blazin from Zrenjanin, appointed by the Agency to that post, according to 

the daily Dnevnik, has apparently given up the “mission impossible” to save Radio Sombor. 

We remind that the station has been receiving, in the course of 2010, financial support both 

from the local government and the authorities on the level of the province and the republic, 

through the funding of project concerning information in the language of ethnic minorities. 

Radio Sombor has now been left without management and facing unfair competition by three 

pirate radio stations in its coverage zone. 

 

In the case of Novosti, which we have also been covering in our reports, the majority owner 

Milan Beko is yet to inform the Securities Commission whether he will tender an offer for the 

purchase of the remaining stock or he will issue an order to sell his share in the said media 

company. We remind that the Securities Commission passed a decision on June 23, 

determining that Beko has, through his three affiliated companies registered abroad – Ardos, 

Trimaks and Karamat – purchased 62.4% of Novosti and that he has failed to fulfill his legal 

duty to tender an offer for the remaining shares. Beko was ordered to tender an offer within 

three months for the takeover of the shares from Novosti’s minority shareholders or to sell a 

25% stake – this deadline expired in late September. Until the issue of ownership in Novosti 

is not settled, the managing rights of Ardoks, Trimaks and Karamat are limited, which has 

created a situation where the majority of the votes in the company’s bodies is held by the 

state with 29.5% of the shares. The remaining shares are also held by the government 

pension and disability fund (7.15%) and small shareholders with 0.92%. We remind that, 

according to past media reports, Milan Beko has purchased Novosti with the funds provided 

by the Germany-based WAZ-Mediengruppe. The Competition Protection Commission has 

not, however, issued an authorization to WAZ for the takeover of Novosti and has suspended 

the decision-making procedure about that concentration pending a decision of the 

Administrative Court of Serbia in a dispute initiated by WAZ. The said Court announced on 

September 27 that it had rejected WAZ’s claim and the Competition Protection Commission 

is now expected to resume the procedure. 

 

Meanwhile, the unprivatized media in Serbia remain exposed to pressure from local political 

leaders. This is best evidenced by a case in Leskovac, where the journalists of commercial 

media have stood by their colleagues from the public company Radio Leskovac and jointly 

left a press conference of the opposition Serbian Radical Party (SRS), in protest against the 

criticism of the work of local media voiced by SRS councilor Miodrag Jovanovic. The 

journalist of TV Leskovac Dragan Marinkovic told the daily Blic that he had been receiving, 



 19 

on daily basis, phone calls and sometimes even threats, from many politicians that were 

trying to put pressure on the editorial policy of the station. 

 

 

VII CONCLUSION 

 

In the last two years, in the course of the passing of the Media Strategy and in the past couple 

of months in particular – when this document practically became a condition for Serbia to 

obtain EU candidate status – the political will for changes in the Serbian media sector was, as 

we have reiterated several times in our previous reports, limited only to the adoption of the 

Strategy. This has lead to a situation where the problems in the implementation of already 

adopted regulations have been completely neglected. After the Media Strategy was finally 

adopted, a greater emphasis should be put on the daily challenges faced by the media and 

journalists in Serbia, such as threats and pressures restricting the free flow of ideas, 

information and opinions, or the practice of courts in trials against the media, which is still 

not compliant with the case law of the European Court of Human Rights in the enforcement 

of Article 10 of the European Convention. Furthermore, greater attention should be paid to 

the intolerably lenient penal policy in cases of threats and physical assaults reporters are 

exposed to. These are not, unfortunately, the only problems. We remind that the Parliament 

has already reviewed the Draft Amendments to the Law on Copyright and Related Rights 

adopted in December 2009. Furthermore, we are yet to see the closure of tariff disputes 

regarding the tariffs of the fees most importantly for music rights, which are still being paid 

by the media under a far less affordable concept established by the old law from 2004. And 

finally, there is the issue of the poor implementation of the Law on Electronic 

Communications and the fight against radio piracy. The Strategy was indeed of paramount 

importance for the media sector in Serbia. The good news is that it has finally been adopted 

and that the media associations have, after a long and painstaking negotiation process with 

the government, managed to push through at least part of their demands. However, due to 

the efforts invested in passing the Strategy, all other activities aimed at improving the status 

of journalists were left on hold. The media associations now should, while insisting on the 

implementation of the Strategy, focus on the aforementioned issues. In our next report we 

will delve in more detail into the role of the Strategy itself regarding these efforts, as well as 

into a general analysis of the particular concepts it contains. 

 

 

 


